Jak konstruować kryteria oceny zachowania
Roczną ocenę klasyfikacyjną ustala się według następującej skali: wzorowe – bardzo dobre – dobre – poprawne – nieodpowiednie – naganne (z wyjątkiem klas I-III szkoły podstawowej, gdzie ocena ma formę opisową).
Proponuję następujące etapy tworzenia szczegółowych kryteriów oceniania zachowania:
- Stworzenie modelu absolwenta, czyli idealnego portretu ucznia kończącego szkołę:
- Jakich absolwentów chcemy wychować?
- Jakie cechy powinni posiadać?
- Jakie kompetencje i umiejętności mają rozwinąć podczas pobytu w szkole?
- Jak chcemy, by funkcjonowali w społeczeństwie?
- Analiza programu wychowawczo-profilaktycznego:
- Jakie postawy i zachowania chcemy modelować?
- Jakie aktywności, zajęcia i programy mają w tym pomóc?
- Jakie są potencjalne zagrożenia w obszarze bezpieczeństwa uczniów i jak chcemy im zapobiegać?
- Kto i w jaki sposób opiekuje się społecznością klasową i szkolną?
- Urealnienie stworzonej listy:
- Jakie są nasze priorytety?
- Co jest możliwe do realizacji w naszej szkole?
- Co się dotychczas sprawdziło, a co nie?
- Które kryteria uważamy za najważniejsze (najcenniejsze)? Dlaczego?
- Które kryteria są mniej ważne, ale chcemy, by znalazły się w systemie oceniania zachowania? Dlaczego?
- Konsultacja ze społecznością uczniowską:
- Jakie postawy i zachowania społeczność uczniowska uważa za ważne?
- Jakie są propozycje uczniów w zakresie oceniania zachowania?
- Jak oceniają aktualnie stosowane kryteria?
- Jak powinniśmy uzupełnić projekt nauczycieli?
- Opisanie szczegółowo kryteriów oceniania:
- Co uczeń musi na poszczególne oceny?
- Jaką wartość mają konkretne postawy/działania?
- Kto i w jaki sposób to mierzy?
Uwaga – wszystkie kryteria muszą być zgodne z przepisami zewnętrznymi!
Ocenianie zachowania uczniów nie jest możliwe bez ich udziału. Trzeba rozmawiać z nimi o tym aspekcie życia szkolnego jak najczęściej. Na pewno konieczne jest spotkanie informacyjne na początku roku szkolnego, podczas którego nauczyciele zapoznają podopiecznych z systemem oceniania zachowania oraz jego kryteriami. Po wakacjach poczucie obowiązku i świadomość konieczności sprostania określonym wymaganiom trochę się rozmywa. Można na to poświęcić lekcję wychowawczą (lub jej część). W mniejszych placówkach można zwołać w tym celu zgromadzenie społeczności szkolnej – to jednocześnie sposobność do zacieśniania więzi międzyklasowych.
>> Czytaj też: Ocenianie zachowania – co warto robić, a czego unikać
W trakcie semestru nauczyciele powinni zwracać uwagę na funkcjonowanie uczniów na lekcjach i poza nimi. Dostrzegać i nagradzać (choćby dobrym słowem) zaobserwowane pozytywne postawy. A także wdrażać zadania edukacyjne, które pomagają wzmacniać pożądane postawy i zachowania oraz uczą umiejętności społecznych. Jednocześnie muszą szybko reagować na niepokojące zjawiska i rozmawiać o nich z uczniami oraz wychowawcą klasy. Rozmowa powinna motywować podopiecznego do zmiany zachowania, a nie być narzędziem kary.
Anna Kiełczewska, ekspert portalu ePedagogika.pl