Wdrażanie systemu zarządzania jakością ISO 9001

Wdrażanie systemu zarządzania jakością ISO 9001
Wdrażanie systemu zarządzania jakością ISO 9001

Norma ISO 9001 jest międzynarodową regulacją, która określa wymagania względem zarządzania jakością w różnorodnych przedsiębiorstwach. Z powodzeniem funkcjonuje w niemal 200 krajach, będąc uniwersalną gwarancją zrozumienia potrzeb klientów i ich odpowiedniej realizacji. Jakie mogłaby dać korzyści Twojej firmie?

Firma godna zaufania

Każde przedsiębiorstwo, aby mogło funkcjonować, musi cieszyć się zaufaniem i dobrą opinią swoich klientów. Dzięki temu powracają oni do niej, oczekując za każdym razem takiego samego zaangażowania w ich sprawy, a także satysfakcji z uzyskanych produktów i/lub usług. Zaufanie jest konieczne, aby być konkurencyjnym na rynku, na którym nie brakuje podobnych przedsiębiorstw.

Dlatego właśnie potwierdzenie jakości usług i produktów poprzez uzyskanie certyfikatu ISO 9001 może być tak ważne. Poprawia ono w oczach klientów wizerunek firmy, nadaje jej status niezawodnej i rzetelnej, na światowym poziomie.

Zaangażowanie i motywacja

Poprawa relacji z klientem i ugruntowanie pozycji firmy na rynku to nie wszystkie korzyści, jakie niesie ze sobą wdrożenie ISO 9001. Dodatkowym atutem jest podniesienie zaangażowania wszystkich pracowników, którzy wiedząc, iż muszą sprostać wyzwaniom światowego poziomu, jeszcze sumienniej będą wywiązywać się ze swoich obowiązków. Motywacja wzrasta tym bardziej, im bardziej udoskonalane są mechanizmy zarządzania jakością i im bardziej wzrasta satysfakcja klientów.

Jest to też dowód na to, iż firmie zależy na stałym rozwoju, podnoszeniu kwalifikacji i jakości, a także na owocnych dyskusjach z klientami.

Jak wdrożyć

Normy ISO 9001 zostały opracowane tak, aby każda firma produkcyjna i usługowa, jak również organizacja, mogła podjąć się starań o certyfikację. W celu pozytywnego przejścia całego procesu przedsiębiorstwo musi spełnić szereg wymagań, dlatego najlepiej jest zdać się na specjalistów w tej dziedzinie, którzy kompleksowo przedstawią warunki wdrożenia normy.

Wśród wymagań znajduje się między innymi dbałość o poprawną dokumentację firmową, utworzenie planu zarządzania jakością, analiza ryzyka, czy utworzenie strategii zarządzania pracownikami i komunikacji w firmie. Niezbędne jest także przeprowadzenie szkoleń pracowniczych, aby każdy był w stanie spełnić stawiane przed nimi wymagania.

Kwalifikacje pracowników oraz wsparcie kierownictwa są niezbędne, aby firma nie tylko uzyskała certyfikat ISO, ale również, aby mogła w kolejnych latach spełnić wymagania względem niego. Strategiczne cele i dobra komunikacja z pracownikami oraz klientami z pewnością także przyczynią się do wdrożenia ISO 9001.

Może Ci się również spodoba