Xerte – przewodnik użytkownika cz. 1.
Pierwszy artykuł z cyklu Tworzenie kursów poświęcam oprogramowaniu Xerte. Jest to darmowe narzędzie o bardzo dużych możliwościach. Za pomocą Xerte stworzysz w pełni funkcjonalny kurs e-learningowy z wideo, audio, elementami interaktywnymi (np. quiz), całość wyeksportujesz do formatu SCORM 1.2, dzięki czemu będziesz mieć swobodę przenoszenia kursu między różnymi platformami e-learningowymi.
Interfejs programu jest na tyle prosty w obsłudze, że bez trudu powinna sobie poradzić osoba nie posiadająca umiejętności programistycznych. Jeżeli dodatkowo znasz się na programowaniu możesz wzbogacić swój kurs w zaawansowane funkcje interaktywne.
Instalacja
Aktualną wersję oprogramowania Xerte pobierzesz ze strony: http://www.nottingham.ac.uk/xerte. Po ściągnięciu oprogramowania ze strony należy uruchomić instalatora:
Xerte jest stosunkowo często aktualizowany. Jeżeli chcesz być na bieżąco informowany o aktualizacjach pakietu skorzystaj z kanału RSS. Dodatkowo możesz zapisać się na listę mailingową gdzie uzyskasz wiele ciekawych informacji o możliwościach programu, bugach, rozwiązaniach problemu, nowościach itp. oraz uzyskać pomoc w w wielu sprawach dotyczących obsługi oprogramowania.
Instalacja jest bardzo prosta, zajmie niespełna kilka minut. Poniższe zrzuty ekranowe ilustrują poszczególne kroki jakie należy wykonać w procesie instalacji Xerte.
Nowy projekt
Przed utworzeniem nowego projektu należy założyć nowy katalog na dysku swojego komputera. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie osobnych katalogów dla każdego projektu. Uruchom program Xerte i wybierz File – New. Zachowaj nowy plik w katalogu, który wcześniej utworzyłeś na dysku.
W lewej kolumnie znajduje się drzewo dokumentu. Obiekt e-learningowy utworzysz poprzez dodanie ikon (elementów) do drzewa z palety ikon. Istnieje 11 różnych typów ikon: Text, Graphic, Drawing, Sound, Movie, Script, Page, Framework, Entry Frame, Interaction, Decision. Niektóre służą do dołączania multimediów do obiektu, inne budują strukturę dokumentu oraz elementy interaktywne. Ikony znajdują się w palecie ikon. Dodanie ikony do drzewa dokumentu możesz wykonać na różne sposoby:
- Przeciągnij określoną ikonę (audio, wideo, grafika itp.) z palety ikon do miejsca w drzewie dokumentu, w którym ma się znajdować.
- Zaznacz ikonę w drzewie dokumentu dla której chcesz dodać nowy element, a następnie kliknij dwukrotnie na określonej ikonce w palecie ikon. Pojawi się jako element podrzędny w strukturze dokumentu.
- Kliknij prawym przyciskiem myszy na ikonie dla której chcesz dodać element podrzędny i wybierz określony typ ikony, który chcesz dodać z menu.
W momencie tworzenia nowego projektu, drzewo dokumentu zawiera4 elementy:
- Learning Object
- Interface
- pusta strona [Untilted]
- Deleted Items
Możesz dowolnie rozbudowywać strukturę dodając kolejne strony do elementu Interface, a także dodając multimedia oraz elementy interaktywne do każdej strony.
Ikony możesz dowolnie przestawiać w drzewie dokumentu za pomocą techniki “przeciągnij i upuść” w miejsce, w którym chcesz, aby element się znadował. Xerte posiada mechanizm zabezpiecznienia przed przemieszczaniem ikon w miejsca, do których nie przynależą. Jeśli usuniesz np. element wideo, zostanie on przeniesiony do obiektu Deleted Items, z którego możesz później odzyskać wcześniej usunięty element. Jeśli dodasz ikonę do struktury możesz uzupełnić dodatkowe informacje w oknie Properties znajdującego się w prawej kolumnie programu.
Wybranie dowolnego elementu spowoduje wyświetlenie powiązanych z nim właściwości w oknie Properties. Ikony posiadają określone ustawienia, które muszą być uzupełnione, oraz wartości opcjonalne, które możesz uzupełnić bądź nie. Wartości opcjonalne można dodać wybierając z listy rozwijalnej (jak na rysunku poniżej) określony element.
W następnym artykule zobaczysz w jaki sposób należy dołączyć i skonfigurować multimedia oraz uruchomisz pierwszy projekt w Xerte.