Jak zabrać się za tworzenie infografiki?

W sieci istnieje sporo narzędzi, które pozwalają tworzyć estetycznie wyglądające infografiki, więc nawet jeśli nie mamy zdolności graficznych możemy stworzyć ciekawy materiał właśnie z wykorzystaniem jednego z tych narzędzi. Grafika to jedno – natomiast dane prezentowane na niej to osobna kwestia.

Oto co należy zrobić przed przystąpieniem do pracy nad infografiką.

Krok 1: Znaleźć dane źródłowe

Jest to najważniejsza rzecz, którą musimy ustalić przed przystąpieniem do tworzenie infografiki. Szata graficzna może nie jest tak istotna jak dane, które będą prezentowane na infografice – bez ciekawych informacji infografika choćby nie wiem jak była atrakcyjna graficznie – będzie po protu słaba.

Gdzie w takim razie należy szukać danych źródłowych? Dane można znaleźć na blogach specjalistycznych, w raportach prezentowanych na różnych stronach. Inspiracji szukamy też wśród postów cieszących się największą popularnością – w nich zazwyczaj jest najwięcej interesujących danych, które mogą być podstawą do stworzenia infografiki. Najlepiej jest oczywiście po prostu bazować na własnych doświadczeniach i stworzyć materiał na podstawie własnych danych.

Zawsze można w ostateczności zatrudnić kogoś, kto będzie nam te dane wyszukiwał i kto się po prostu lepiej na tym zna i wykonana to w czasie szybszym niż my.

Krok 2: Stworzyć szkielet infografiki

Gotowy scenariusz pozwoli nam szybko wykonać część graficzną. Powinniśmy zadbać o to, żeby poszczególne bloki danych nie były w stylu “każdy z innej bajki” tylko żeby każdy kolejny blok był pewną kontynuacją poprzedniego. Najlepiej żeby taka infografika nie była zbyt długa, ale składała się 5-6 części. Badania przeprowadzone przez amerykańskich marketerów pokazały, że największą popularnością cieszą się infografiki składające się z 6 części.

Jeśli mamy już rozpisany scenariusz to należy naszkicować plan, który będzie pokazywać jak wizualnie powinny być rozłożone poszczególne dane. Część informacji powinna się pojawić w formie listy, inne np. w postaci wykresu kołowego, jeszcze inne mogą mieć przypisane dodatkowe elementy graficzne.Jeżeli taki plan będziemy mieć już naszkicowany, możemy przystąpić do pracy nad infografiką, zgodnie z zachowaniem następujących wytycznych:

  • Orientacja pionowa – analizy pokazują, że grafiki o orientacji pionowej cieszą się dużą większą popularnością niż układy poziome. Jest to podyktowane koniecznością przewijania takiej grafiki, która najczęściej stanowi element strony internetowej – w pozycji pionowej przewijanie jest po prostu wygodniejsze. Zdecydowana większość stron posiada układy pionowe, a nie poziome…
  • Używaj dużych czcionek – tekst powinien być widoczny, a najważniejsze hasła powinny być uwypuklone z pomocą właśnie dużych czcionek. Ogólnie panuje tendencja do zmniejszania rozmiaru czcionek na stronie – w przypadku infografiki ta metoda się nie sprawdza.
  • Stosuj kolory dopełniające – infografiki, które stosują kolorystykę według palety barw dopełniających cieszą się większą popularnością niż te,  w których kolory dobierane są przypadkowo.
  • Jeśli masz możliwość dołączaj obiekty 3D – infografiki z elementami 3D cieszą się większą popularnością, gdyż dochodzi tutaj do głosu atrakcyjny element graficzny. Internauci chętniej udostępniają innym infografiki ciekawe graficznie.
  • Wykorzystuj rysunki i ilustracje – tekst, który da się przedstawić w formie rysunku lub ilustracji jest łatwiejszy w odbiorze i dużo bardziej zapada w pamięć – warto więc “rysować” dane wszędzie gdzie się da.
  • Pamiętaj o logo – infografika to element, który reprezentuje Ciebie i Twoją firmę.
  • Podawaj źródła – jeżeli dane pochodzą z zewnętrznych źródeł zawsze podawaj do nich linki

Krok 3: Nagłówek infografiki

Najważniejszy element każdej infografiki to odpowiedni nagłówek. Jeśli  nagłówek nie będzie wystarczająco dopracowany i zachęcający do zapoznania się z materiałem, to prawdopodobnie reszta informacji może również nie trafić do potencjalnego odbiorcy. Najlepiej sprawdzają się nagłówki, w których zawarte są liczby oraz zaczynające się od tzw. how to (jak..) i “dlaczego…”.

Krok 4: Udostępnianie

Sposobów udostępniania własnej infografiki jest wiele. Najważniejsza rzecz to przygotowanie kodu, który każdy użytkownik będzie mógł łatwo skopiować i wkleić na swojej stronie. Tutaj można wygenerować taki kod. Po podaniu parametrów typu: nazwa witryny, jej url, url grafiki, rozmiar i atrybuty grafiki możemy wygenerowany kod skopiować i umieścić na własnej stronie.  Dla użytkowników CMS WordPress istnieje możliwość korzystania z gotowych wtyczek, które ułatwiają proces generowanie takiego kodu.

Jak zrobić infografikę?

Oto lista narzędzi, które z pewnością ułatwią przygotowanie infografiki:

Easel.ly

Easel.ly

Generator infografik online z biblioteką darmowych szablonów, które można łatwo dostosować do własnych potrzeb. W bibliotece mamy do wyboru wszelkiego rodzaju formy o różnym kształcie, linie, strzałki, zestaw czcionek z możliwością wyboru koloru, rozmiaru lub stylu. Istnieje również możliwość wgrania własnej grafiki i umieszczenia jej w dowolnym miejscu projektu.

Infogr.am

infogr.am

Infogr.am to profesjonalne narzędzie, które oferuje bogaty zestaw grafik, map oraz wykresów. W wersji bezpłatnej mamy do dyspozycji ponad 30 różnych wykresów oraz możliwość importowania danych z plików XLS, XLSX, CSV. Istnieje oczywiście możliwość wgrania własnych plików multimedialnych. Pakiety rozszerzone oferują możliwość pobrania infografiki w formacie PNG lub PDF, a także pozwalają m.in. na wgranie własnego logo, przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym (Arkusz kalkulacyjny Google, JSON) czy też prywatne udostępnianie plików.

Photo Infographic Gen Lite

Photo Infographic Gen Lite

Ciekawa aplikacja na urządzenia z systemem android i wbudowanym aparatem fotograficznym. Jeśli wykonujemy sporo zdjęć, aplikacja na ich podstawie będzie potrafiła stworzyć ciekawą infografikę. Na podstawie informacji EXIF, zawartych w plikach, jest w stanie stworzyć statystyki typu: kiedy i gdzie zostały zrobione zdjęcia, czy korzystaliśmy z lampy błyskowej, jakie były parametry ISO albo w które dni przejawialiśmy największą aktywność fotograficzną.

Venngage

Vengage

Bardzo proste narzędzie do tworzenia i udostępniania własnych infografik. Tak jak w wielu narzędziach dedykowanych do tworzenia tego typu materiałów, mamy do wyboru sporo szablonów, setki ikon, wykresów i różnych elementów z możliwością wgrywania własnych plików. Infografikę można również urozmaicić poprzez dodawanie różnych efektów animacji.

Canva

Canva Infographics

Darmowe, a jednocześnie profesjonalne narzędzie, dzięki któremu można tworzyć infografiki klasy premium. Setki gotowych elementów do wykorzystania, zdjęć, grafik, ilustracji, wybór spośród 130 różnego rodzaju czcionek, bogata biblioteka zawierająca tła do zastosowania we własnym projekcie – wszystko to pozwala stworzyć infografikę na wysokim poziomie.

Jeśli znasz jeszcze jakieś narzędzia, bądź metody dla szybkiego tworzenia ciekawych infografik, podziel się z nami!

Możesz również polubić…