Personal branding – zadbaj o swój wizerunek

Personal branding – zadbaj o swój wizerunek
Personal branding – zadbaj o swój wizerunek

Personal branding – ostatnio bardzo modny termin. Co to jest i dlaczego właśnie teraz to taki nośny temat? Oto kilka słów o tym, czym jest personal branding i dlaczego warto się nim zainteresować.

PERSONAL BRANDING co to jest i po co mi to?

Najprościej rzecz ujmując, personal branding to „marka osobista” – w dosłownym tłumaczeniu. A „po ludzku” oznacza to, że Twój wizerunek, to Twoja firma. W świecie mediów społecznościowych, eventów branżowych, imprez firmowych, zanikło pojęcie oddzielenia swojego życia czy swojego „ja” prywatnego od tego profesjonalnego. Musimy się „sprzedać”. Stąd właśnie zupełnie nowy „wynalazek” w postaci personal brandingu, który pozwoli Ci stworzyć taki obraz siebie wśród innych, by łatwiej było Ci poruszać się na rynku pracy czy wprowadzić swoją markę (już nie tylko osobistą) na rynek.

DLA KOGO

W skrócie – dla każdego. O swój wizerunek powinni zadbać studenci, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy, jak i doświadczeni pracownicy pragnący rozwijać swoją karierę. To też pierwszy krok, by założyć własną firmę. Od personal bandingu zaczynają też youtuberzy, którzy później tworzą już „pełnoprawne” marki. Wystarczy spojrzeć na Abstrahuje.tv. Chłopaki zaczynali od kanału na YouTube, jako „pozytywni wariaci”, a teraz mają już własny sklep z gadżetami i klub.

ZOBACZ JAK CIĘ WIDZĄ

Podziel swoje „ja” na to w sieci i poza nią. Wpisz swoje nazwisko w Google. Zobacz co o Tobie piszą, jak Cię widzą i co można o Tobie znaleźć w Internecie. Potem przejrzyj portale społecznościowe. Po pierwsze, zwróć uwagę na to co udostępniasz, czy na tablicy na Twoim Facebooku widać czym się interesujesz, jaką masz wiedzę, czy raczej jesteś jedną z tych osób, które zostały pochłonięte przez „internetowe koty” i postronny obserwator będzie oglądał na Twoim Facebooku całą gamę bawiących się kotków. Co ważne, niezwykle istotne jest też to, kto jest Twoim znajomym. Pamiętaj, rekruterzy lub potencjalni inwestorzy kierują się prostą zasadą: „kto z kim przystaje, takim się staje”.

Następnie zadaj sobie proste pytanie:

  • Kim jestem w oczach innych i czy mi się to podoba?

Porównaj swój wizerunek w sieci z tym w rzeczywistości. Pomyśl o swoich cechach, które chciałbyś pokazać. Pamiętaj, że nie pokazujesz już siebie, a swoją markę. Wybierz te cechy, które będą świadczyły o Twojej sile na rynku. Pomyśl też o czymś co Cię wyróżnia. „Młody i ambitny” jest już każdy, Ty musisz być jeszcze , „jedyny w swoim rodzaju, „kontrowersyjny, ale pełen wdzięku” lub po prostu „z gwiazdką namalowaną pod okiem” jak Ewelina Lisowska.

PERSONAL BRANDING szkolenie, książka czy własna inwencja?

Jeśli już znasz odpowiedź na pytanie z poprzedniego akapitu, czas zacząć działać! Ale jak się do tego zabrać?

Na blogach czy w artykułach w internecie znajdziesz wskazówki dotyczące budowania własnej osobistej marki. Będziesz czytać o znaczeniu networkingu, o notkach prasowych, błędach popełnianych w mediach społecznościowych… W księgarni znajdziesz poradniki, w których będzie napisane dokładnie to samo, ale w bardziej rozbudowanej wersji. Jeśli jesteś świadomy siebie i swoich celów, możesz spróbować budować markę osobistą samodzielnie. Musisz jednak liczyć się z tym, że popełnisz błąd, wystawisz się na krytykę, czy w pogoni za idealnym wizerunkiem zatracisz cząstkę siebie, a w konsekwencji – stworzysz wizerunek fałszywy.

Dlatego warto pójść na szkolenie. W ramach reasearchu, możesz iść wykład o personal branding lub szkolenie grupowe. Jeśli już będziesz gotowy do działania, najlepiej wybrać szkolenie indywidualne, np. ze znanym PR-owcem. Specjalista w dziedzinie pomoże Ci nie tylko odkryć tajniki budowania własnej marki, ale też pomoże przełamać bariery (szczególnie pomocne dla osób nieśmiałych, które mogą „zatrzymać się” na poziomie networkingu), odkryje Twoje „ukryte” wady i zalety, które można ukryć lub pokazać światu.

Gotowy? To teraz zadbaj o swój wizerunek, czyli karierę, firmę, pracę….!

Możesz również polubić…