6 porad dla twórców prezentacji PowerPoint

6 porad dla twórców prezentacji PowerPointNie ulega wątpliwości, że PowerPoint wciąż odgrywa istotną rolę w rynku narzędzi do tworzenia prezentacji biznesowych. Szacuje się, że pakiet biurowy Microsoft Office z oprogramowaniem PowerPoint jest obecny u ponad 1 mld użytkowników komputerów na całym świecie, więc nawet jeśli połowa aktywnie korzysta z tej aplikacji to i tak jest to wynik imponujący.

Z pewnością spotkałeś się już z wieloma publikacjami czy poradnikami odnośnie tworzenia skutecznych prezentacji w PowerPoint. Mam nadzieję, że poniższe zestawienie praktycznych porad pozwoli Ci jeszcze lepiej i szybciej przygotować swoją prezentację.

1. Zrezygnuj z „pocisków”

Pociski, czyli tzw. bullets, to nic innego jak lista punktowana, która generalnie nie prezentuje się najlepiej. Lepiej w takim wypadku jest zastosować metodę stopniowego „upuszczania” pojedynczego elementu listy. Dzięki temu nie odkrywamy wszystkiego od razu, a koncentrujemy uwagę widza wyłącznie na określonym zagadnieniu.

2. Przełącz się na „czarny ekran”, aby skoncentrować uwagę na sobie

Przychodzi taki moment w każdej prezentacji, gdy potrzebujesz aby wszystkie oczy były zwrócone w Twoją stronę, np. gdy zadajesz pytanie, ogłaszasz jakiś konkurs lub wtrącasz jakąś anegdotę. Prezentacja, szczególnie jeśli jest w niej sporo elementów rozpraszających typu: grafika, wideo czy animacje, może odciągać uwagę widzów od tego co danej chwili masz do powiedzenia. Najlepszym rozwiązaniem w takim momencie jest „wyczernienie” (naciskając klawisz B) lub „wybielenie” (naciskając klawisz W) ekranu. Naciśnięcie dowolnego klawisza przeniesie nas z powrotem do prezentacji.

3. Korzystaj z funkcji tworzenia zrzutu pulpitu bezpośrednio z programu PowerPoint

Jeśli w swojej prezentacji musisz umieścisz zrzuty ekranowe jakiegoś oprogramowania, strony internetowej bądź dowolnego elementu Twojego pulpitu możesz tworzyć takie zrzuty bezpośrednio z poziomu PowerPoint. Klikając ikonę Zrzut ekranu na karcie Wstawianie ujrzymy miniaturę każdego otwartego okienka. Najpierw oczywiście musisz odpowiednio przeskalować okno, które chcesz skopiować, aby pokazać dokładnie to co chcesz. Dopiero jak już odpowiednio przygotujesz swój obiekt do skopiowania, możesz wstawić go bezpośrednio do edytowanego slajdu, korzystając z funkcji Wstawianie -> Zrzut ekranu.

Zrzut ekranu w PowerPoint 2013

4. Wyświetl okienko zaznaczenia

Okienko zaznaczenia pokaże nam listę wszystkich obiektów znajdujących się na slajdzie. Dzięki temu możemy z łatwością manipulować ich widocznością czy też kolejnością. Często mamy do czynienia z warstwami, które nakładają się na siebie i jedną trzeba np. schować pod drugą. Jeśli w danym momencie pracujesz na jednym elemencie, możesz wszystkie pozostałe ukryć, a kiedy skończysz – z powrotem wszystkie odkryć. Okienko zaznaczenia możemy szybko włączyć z poziomu edycji slajdu (Zaznacz -> Okienko zaznaczenia)

Okienko zaznaczenia PowerPoint

5. Włącz linie siatki i prowadnice

Siatki i prowadnice pozwolą nam równomiernie rozłożyć poszczególne elementy występujące na slajdzie. Domyślnie nie są włączone, dlatego należy je zaznaczyć na karcie Widok.

Linie siatki i prowadnice PowerPoint

6. Automatyczne przełącz się w tryb pokazu

Prezenterzy uruchamiając swoją prezentację często przechodzą najpierw w tryb edycji, a dopiero później w tryb pokazu slajdów. Takie podejście sprawia, że często widzimy pozostałe zasoby komputera prezentera na którym jest uruchamiana prezentacja. Włączony skype, nieprzeczytane wiadomości, powiadomienia na pasku zadań – to może być cała masa informacji, które nie powinny być dostępne dla oczu widowni. A wystarczy po prostu zmienić rozszerzenie prezentacji z .ppt na .pps (lub .ppsx). Klikając dwukrotnie na prezentację PPS (czyli PowerPoint Show), przejdziemy bezpośrednio w tryb pokazu prezentacji, pomijając tryb edycji.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge