Metody aktywizujące, czyli sposoby na udaną lekcję oraz darmowy e-book do pobrania

32 sposoby na skuteczną lekcję
32 sposoby na skuteczną lekcję

Przedstawiamy dzisiaj tekst przygotowany przez e-korepetycje.net, w którym podpowiadają, jak przeprowadzić udaną lekcję. Możecie także pobrać e-booka pt.: „32 sposoby na skuteczną lekcję”, przygotowaną przez ten serwis. Polecamy.

Jak wygląda ciekawa lekcja?

Na ciekawej lekcji żaden uczeń nie siedzi biernie na krześle, tylko aktywnie uczestniczy w toku zajęć – obserwuje, dokonuje eksperymentów, prezentuje swoje zdanie… Nie obawia się dociekać, bo kto pyta, nie błądzi. Młodzież odbiera prezentowaną przez nauczyciela wiedzę kanałem wzrokowym, słuchowym i czuciowo-ruchowym.

Nauczyciel kieruje całym procesem nauczania i wychowania, ale nie jest tutaj herosem i wszechwładnym, ale jednostką pomagającą, ukierunkowującą, podpowiadającą. Dobrym rozwiązaniem jest, jeśli słuchacze mają wpływ na dobór treści nauczania, bo wtedy mają możliwość wyrażenia swoich potrzeb, oczekiwań i zainteresowań. Bierne zdobywanie wiedzy nie przynosi takich efektów jak współuczestnictwo w lekcji.

Nauczyciel powinien tak przygotować scenariusz zajęć, by działać na zmysły odbiorców, np. na lekcji o przechodzeniu płynów w różne stany, można pokazać to na podstawie doświadczenia, w które zaangażowane są wszyscy uczniowie. A może na ćwiczeniach o ekosystemie łąki wybrać się tam bezpośrednio i pokazać docelowe rzeczy? Aktywny uczeń ma poczucie bezpieczeństwa, odczuwa satysfakcję i dostrzega swój własny wkład pracy w odkrywanie tego, co nieznane.

W pojedynkę, ale i w grupie

Ważna jest indywidualizacja pracy, ale też i działania zespołowe. Młodzież uczy się w ten sposób współpracy, współodpowiedzialności, trenuje umiejętności interpersonalne, uczy kogoś, ale też i zdobywa wiedzę od innych. Warto zastosować takie metody jak np. dyskusje, burze mózgów, inscenizacje. Jeśli chcecie pobudzić wyobraźnię uczniów i skłonić ich do zaprezentowania swoich umiejętności manualnych, można wykorzystać mapę mentalną (pojęciową). W metodzie tej nauczyciel proponuje rozważania na wskazany problem, który zarysowany jest w sposób wizualny w formie plakatu z użyciem np. rysunków, zwrotów. W punkcie centralnym kartki albo tablicy umieszcza się główne hasło, od którego odbiegają linie z bezpośrednimi skojarzeniami (słowa klucze). Od każdej kreski odchodzą odgałęzienia, na których umieszczane są kolejne myśli, które razem tworzą łańcuch powiązań. Im bliżej głównego hasła, tym skojarzenia dokładniejsze, a w miarę oddalania, już mniej powiązane. Uczniowie demonstrują swoje prace, łącząc się w małe, a potem w coraz większe grupy. Na koniec tworzą wspólny plakat z ustaloną koncepcją dotyczącą rozpatrywanego tematu. Mapa pojęciowa pozwala uaktywnić wiedzę uczniów, pobudzić ich kreatywność i skłonić do dociekania. Na lekcji o rodzinie nauczyciel może zaproponować, by wychowankowie stworzyli mapę mentalną z centralnym hasłem: Czym jest małżeństwo? Ciekawym rozwiązaniem jest też zastosowanie formy niedokończonych zdań, np. Warto pomagać, bo… Trzeba pracować, ponieważ…

Więcej pomysłów na ciekawe lekcje można znaleźć w e-booku: 32 sposoby na udaną lekcję, który znajduje się pod adresem: http://www.e-korepetycje.net/ebook-32-pomysly-na-udana-lekcje

Na zakończenie pytanie: Co to znaczy udana lekcja?

Po pierwsze: to miło spędzony czas bez nerwowego zerkania na zegarek i zastanawiania się: „Kiedy w końcu zadzwoni dzwonek?”.

Po drugie: Uczniowie nauczyli się czegoś nowego poprzez aktywne uczestniczenie w zajęciach.

Po trzecie: Każdy wychowanek potrafi wykorzystać zdobyte wiadomości w praktyce.

Po czwarte: I nauczyciel, i uczniowie wychodzą z sali z uśmiechem na twarzach i z niecierpliwością czekają na kolejne spotkanie i obcowanie z nauką.

Jeśli przy każdym z tych punktów postawicie znak sugerujący odpowiedź twierdzącą, to możecie śmiało powiedzieć, że lekcja była udana.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge