Social media i e-learning

Social media i e-learningCoraz bardziej oswajamy się z e-learningiem – a co za tym idzie – wykorzystujemy coraz więcej narzędzi do zdalnej komunikacji. Wiele firm oraz instytucji wykorzystuje platformy LMS  (Learning Management System) dla szkoleń własnych pracowników czy też klientów. Trenerzy wykorzystują zarówno tradycyjne metody komunikowania się z uczestnikami szkoleń jak i popularne obecnie kanały komunikacji:e-mail, chat, fora dyskusyjne, blogi itp.. Nie ma potrzeby wykorzystywania wszystkich dostępnych narzędzi, ale warto je znać i wiedzieć kiedy można z nich efektywnie korzystać.

Ważne jest nawet nie to w jaki sposób szkolenie zostaje przeprowadzone, ale to w jaki sposób zmotywujemy uczestników do większego zaangażowania się. Wiadomo… wszystko ma swoje wady i zalety. E-learning to przede wszystkim obniżenie kosztów uczestnictwa i możliwość udziału w szkoleniu z dowolnego miejsca na świecie, ale.. e-learning to również problem integracji uczestników, odpowiedniego motywowania do dalszej nauki, systematyczności i zaangażowania. Rozwiązaniem tego problemu może być wykorzystanie portali społecznościowych jako formę komunikacji i utrzymywania stałego kontaktu z potencjalnym uczestnikiem szkolenia.
A oto 3 najważniejsze i najbardziej popularne społecznościowe:

1. Facebook

FacebookSą tacy, którzy nie mają jeszcze konta na facebook’u, są też tacy, którzy nigdy go mieć nie będą, ale zdecydowana większość komunikuje się właśnie za pomocą tego kanału. Facebook to już nie jest tylko miejsce, gdzie można znaleźć swoich przyjaciół, znajomych, powysyłać parę fotek czy wiadomości. Facebook stał się potężnym narzędziem e-learningowym, marketingowym oraz biznesowym.

Tablica w facebook to trochę taki odpowiednik szkolnej tablicy z ogłoszeniami – tyle że bardziej interaktywna. Umożliwia dzielenie się z innymi swoimi przemyśleniami, komentowanie innych wypowiedzi, ogłaszanie informacji o nadchodzących spotkaniach, szkoleniach, konferencjach. Facebook jest lubiany za jego nieformalny styl – facebookow’a strona firmowa nie jest tak „nadęta”.

Zresztą… posłuchajcie piosenki o facebooku 🙂

2. YouTube

Najprostsza forma szkolenia poprzez wideo to umieszczenie pliku w serwisie YouTube. Zdecydowana większość trenerów właśnie w taki sposób udostępnia swoje nagrania w sieci. Dzisiaj YouTube już nie kojarzy się tylko ze śmiesznymi filmikami prywatnych użytkowników, jest coraz więcej firm i instytucji, dla których jest to ciekawa forma reklamy multimedialnej. Dzięki możliwości integracji konta Facebook z YouTube można bardzo szybko udostępnić swoje wideo wszystkim znajomym na facebooku.

Jest cała masa programów i wtyczek, które wspomagają ściąganie i konwertowanie plików z Youtube. Aby móc stworzyć własny kanał edukacyjny należy założyć konto w YouTube i przesłać swój pierwszy film. YouTube akceptuje szeroki zakres formatów plików wideo. Należą do nich: Windows Media Video (.avi),.3GP (telefony komórkowe), .AVI (Windows), .MOV (Mac), .MP4 (iPod/PSP), .MPEG, .FLV (Adobe Flash), .MKV (h.264). W serwisie można udostępniać filmy wideo publicznie, czyli mogą go wyszukiwać i oglądać dowolne osoby, niepubliczny – mogą go oglądać dowolne osoby mające link oraz prywatny, co oznacza, że mamy możliwość decydowania o tym, kto będzie oglądał film.

3. Slideshare

SlideshareSlideshare to serwis, który pozwala jego użytkownikom publikować własne prezentacje w postaci multimedialnej. Użytkownik ma możliwość umieszczania dowolnej liczby plików bez dodatkowych ograniczeń. Trzeba naturalnie najpierw założyć sobie konto w serwisie.

Podobnie jak w serwisie youtube, (w którym istnieje możliwość dzielenia się filmami z resztą świata) tak samo tutaj można dzielić się swoimi prezentacjami, a ponadto umieścić taką prezentację na swojej stronie internetowej lub blogu. Jak w każdym tego typu serwisie istnieje zarówno podstawowa forma bezpłatna oraz opcja premium (z rozszerzoną ofertą serwisu) skierowana do specjalistów i przedsiębiorstw.

W serwisie można również uczestniczyć w konferencji wideo/audio za sprawą funkcjonalności Zipcast. Wystarczy posiadać kamerkę internetową, prawidłowo skonfigurować dźwięk i gotowe. Nie trzeba instalować na komputerze żadnego dodatkowego oprogramowania.

W taki oto sposób można poprowadzić prezentację multimedialną w czasie rzeczywistym.

Zipcast

Może Ci się również spodoba

1 Odpowiedź

  1. Ewa Rozkosz napisał(a):

    Odnośnie SlideShare.net – niestety Zipcast jest dostępny wyłącznie dla użytkowników płacących za korzystanie z serwisu. Szkoda… Jak udostępniono tą usługę liczyłam na to, że jako posiadacz darmowego konta witany przy każdym uruchomieniu strony kanonadą reklam (co rozumiem – takie prawa rynku) – będę mogła przynajmniej zapoznać się z okrojonymi możliwościami Zipcast. Płonne były me nadzieje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge